Down to Earth

Vote Earth Aktion auf der Klimakonferenz
Several interest groups try to use the climate conference to influence politics and get into the spotlight of public attention (here: climate activists in Copenhagen). © Richard Stonehouse/WWF

The UN climate summits are international public events which receive intense media coverage. In our project “Down to Earth”, we analyse how news from the UN climate conference in Paris (2015) reaches and affects citizens. The project consists of two related studies with different methodological approaches: one is an online panel survey, the other combines communication diaries with focus group interviews.

  1. Quantitative online panel survey: Exploring and explaining the changes in knowledge and attitudes towards climate politics

The three-wave panel survey analyzes whether, how and why peoples’ knowledge and attitudes towards climate politics change during the climate summit. The online panel survey includes 2000 respondents from Germany; the sample is representative for age, education and sex.

  1. Communication Diaries and focus groups: Summit news in daily life

This qualitative study combines digital communication diaries with focus group interviews in the city (Hamburg) and in the country (Otterndorf/Lower Saxony). The questions under study are with which media content about the climate summit people come into contact, how they perceive this content and how geographical factors influence the engagement with news from the climate conference.

Duration: since summer 2015

Funding: CliSAP/UHH

Contributions: Fenja De Silva-Schmidt and Imke Hoppe (University of Hamburg; communication diaries and focus groups); Josephine Schmitt (University of Cologne) and Dorothee Arlt (University of Bern; quantitative survey); Michael Brüggemann (project leadership)

If you have any questions, please contact us at sciencecomm@wiso.uni-hamburg.de, subject: “Down to Earth”.

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Die jährlich stattfindenden UN-Klimagipfel sind öffentliche Ereignisse unter intensiver Medienbeobachtung.

Zwei Projekte untersuchen, wie die deutsche Bevölkerung Informationen über den Klimagipfel in Paris (2015) erhält und bewertet. Eine dreiwellige Online-Panel-Befragung erforscht Einstellungen, Wissen zu Klimapolitik und Mediennutzung quantitativ. Zudem erforschen wir mit einer Kombination aus digitalen Medientagebüchern und Interviews in Fokusgruppen qualitativ die Medienaneignung in der Stadt (Hamburg) und auf dem Land (Otterndorf/Niedersachsen).

  1. Quantitative Online-Panel-Befragung:

Die dreiwellige Befragung untersucht, ob sich im Zuge des Klimagipfels Veränderungen in der Mediennutzung, dem Wissen und den Einstellungen der Menschen zum Thema Klimapolitik feststellen lassen und wie diese Veränderungen erklärt werden können.

  1. Qualitative Medientagebücher mit Gruppendiskussionen:

Mit einer Kombination aus digitalen Medientagebüchern und Interviews in Fokusgruppen untersucht die Studie auf qualitative Weise die Medienaneignung in der Stadt (Hamburg) und auf dem Land (Otterndorf/Niedersachsen). Neben den Fragen, welche Medieninhalte die Studienteilnehmerinnen und -teilnehmer über den Klimagipfel mitbekommen und wie sie diese erleben, geht es auch darum, räumliche Unterschiede zu erklären.

Laufzeit: seit Sommer 2015

Finanzierung: CliSAP/UHH

Mitarbeit: Fenja De Silva-Schmidt und Imke Hoppe (Universität Hamburg; Medientagebuch/Fokusgruppen); Josephine Schmitt (Universität Köln) und Dorothee Arlt (Universität Bern; standardisierte Befragung); Michael Brüggemann (Projektleitung)

Bei Fragen schreiben Sie gern an sciencecomm@wiso.uni-hamburg.de, am besten mit dem Betreff “Down to Earth”.